پنجره گره چینی مساجد
پنجره گره چینی مساجد
جولای 21, 2021
ستون مساجد
ستون مساجد
جولای 21, 2021

کتیبه مسجد

کتیبه مسجد

کتیبه مسجد

کتیبه مسجد : کتیبه مسجد عرض 40 و 50 با کناره طرح آجر 3 سانتی موجود می باشد. کتیبه مسجد با عرض 30 با کناره زوار طلایی به عنوان کتیبه سفارشی قابل تولید است. طول متناسب کتیبه مسجد با محیط نمازخانه تولید می گردد. جنس کتیبه مسجد تولیدی ام دی اف MDF بوده و امکان چاپ سوره و آیه های قرآن متناسب با متراژ محیط مسجد بر روی آن وجود دارد. چاپ طرح کاشی در حاشیه کتیبه مسجد طرح آجر 3 سانتی یا زوار طلایی استفاده می شود.

کتیبه مسجد به تخته سنگ، کاشی کاری یا سطح دیگری گفته می‌شود که معمولاً واقعه‌ای تاریخی بر روی آن کنده‌کاری یا نوشته شده باشد. معمولاً کتیبه مسجد به‌نوشته‌ای اطلاق می‌شود که بر روی سنگ، در حاشیه سردر مسجد یا گوشه‌های محراب به صورت کاشی کاری استفاده می شود.

کتیبه مسجد به خطوط گوناگون از جمله کوفی و ثلث و نستعلیق در بناها و مساجد ایران از زمان تیموریان و صفویان در اصفهان و خراسان و نقاط دیگر رونق داشته‌است. امروزه هم طراحی کتیبه مسجد بین کاشی کاران و خطاطان متداول است.

مضمون کتیبه مسجد شامل آیات قرآن، احادیث و مواردی جز آن است. از میان خطوط یاد شده، خط ثلث به سبب دور و تموج آن و نیز به جهت حرکات نرم قلم، درشتی و برجستگی حروف، و قابلیت تزیین و ایجاد نقش و نگار در کتیبه مسجد بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌است.